Supermarktketen Vomar mag geen ongefundeerde claims maken over lage prijzen, zo heeft het College van Beroep bepaald.
Dat blijkt uit een melding van de Reclame Code Commissie, naar aanleiding van een dispuut tussen supermarkten Vomar en Deen.
Deen was gepikeerd door een reclamecampagne in de Voordeelkrant van Vomar van 28 april 2015, waarin een kassabon van Vomar wordt getoond met een lager bedrag dan een kassabon van Deen, met als bijschrift: “Vomar Voordeelmarkt, altijd de laagste prijs.”
Volgens Deen kon Vomar de claim ‘altijd de laagste prijs’ helemaal niet waarmaken op basis van een vergelijking van slechts 25 producten.
Reclame op kassabon
Een andere grief van Deen was dat Vomar op zijn eigen kassabonnen meldde: “8.000 producten voor de laagste prijs. Niet één keer, maar altijd. Dat is de nieuwe Vomar.”
De Reclame Code Commissie oordeelde eerder dat deze uitingen niet door de beugel konden, maar Vomar ging daar tegen in beroep.
Opmerkelijk is dat Vomar bij het College van Beroep aanvoert dat de uiting op de kassabon "geen reclame is". Vomar wilde volgens de uitspraak slechts aangeven dat zij haar best doet om de producten "tegen de voor haar laagst mogelijke prijzen te verkopen".
Het College van Beroep vindt dit geen sterk argument. Vomar zou wel degelijk een superioriteitsclaim doen en suggereren de goedkoopste te zijn. Kortom, de vingerwijzing van de Reclame Code Commissie blijft staan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl